Kanal İstanbul için son adımlar atılıyor. Proje güzergâhındaki arazilerin kullanım nitelikleri (tarım, konut vb.) tespit edildi. Hazırlanan plan Bakanlığa teslim edildi.
Arnavutköy sınırlarındaki projeyle ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Arnavutköy Belediyesi’nin de yer aldığı 30 kurumdan teknik uzmanlar ve planlamacılar çalıştı. Rezerv alanı olarak gösterilen alan içinde hangi yoğunlukta ne yapılacağına ilişkin prensipler belirlendi. Projenin plana işlenmesiyle birlikte kamulaştırmalar da başlıyor. SABAH’ın 13 Nisan 2013’te açıkladığı güzergâh ile aynı olan projede yeşil alanlar, ulaşım ağı, havalimanıyla bağlantı ve yat limanları yer aldı.
10 MİLYAR DOLAR
İstanbul’un çok büyük kısmını adaya dönüştürecek Kanal İstanbul için önümüzdeki aylarda ihale süreci başlayacak. 10 milyar dolara mal olacak projenin fizibilite çalışmaları tamamlandı. Karadeniz ve Marmara’nın yapay bir boğazla bağlanacağı projeyle yerli ve yabancı birden fazla şirket ilgilenirken, Çinli, İtalyan ve Rus firmalarla ön görüşmeler yapıldı. Daha önce Silivri, Ortaköy, İnceğiz, Gökçeli, Çanakça, Dağyenice olarak tespit edilen proje arazisinden Karacaköy ve Evcik Barajı’ndan Karadeniz’e bağlanan bölümde istimlak edilecek arazilerin çokluğu nedeniyle vazgeçildi. Proje, planlamalara göre Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerinden geçerek Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayacak. Bu projeyle kirlenen Küçükçekmece Gölü kanala katılacak, Sazlıdere Barajı ise devre dışı kalacak. Yol üzerinde hiç orman arazisi bulunmaması da güzergâhın bir diğer avantajı olarak gösteriliyor. Kanal İstanbul ve yeni şehri kapsayan 38 bin 500 hektarlık alanın imar planları Büyükşehir Belediyesi’nce hazırlanacak.
HAVALİMANI VE LİMANA ULAŞIM
Alttan kesik ‘V’ harfi biçiminde inşa edilecek kanal üzerine 6 köprü kurulacak. Bu köprülerin 4’ü ana karayolu güzergâhı olarak yapılacak. 43 kilometre uzunluğundaki kanalın genişliği 400 metre, derinliği de 25 metre olacak. Kanal, büyük gemilerin geçişine izin verecek nitelikte inşa edilecek. Kanalın inşası sırasında milyonlarca metreküp hafriyat çıkarılacak. Bu hafriyat çok büyük bir liman ve havalimanı yapımı ile kanalın kapatılmasında kullanılacak. Proje ile boğaz trafiğinin de son bulması hedefleniyor. Kanal İstanbul’dan günde 150- 160 gemi geçecek. Şehir içi karayolu trafiği ise metro, tramvay, hızlı tren ve toplu taşıma araçlarının güzergâhlarına entegre şekilde sağlanacak.
NÜFUS YOĞUNLUĞU
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı 3 ay önceki toplantıda en ince ayrıntılarına kadar ele alınan projede, nüfus yoğunluğu 1.2 milyondan 500 bine indirildi. Kurulacak şehirde doğal su kaynakları ve yeşil alanlar ile hayvanların doğal ortamlarının korunması kararlaştırıldı. Hayvanların yaşamlarını sürdürebilmesi için kanala kurulacak köprüler üzerinde doğal bitki örtüsü korunacak.
YÜKSEK BİNALAR
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın “Yüksek bina olmasın” talimatı üzerine bu kentlerdeki bina yüksekliğinin 6 katla sınırlandırılması planlandı. En yüksek binalar, şehir merkezlerinde kanaldan uzağa yerleştirilecek. Kentsel tasarım planının yeni nüfusa göre tamamlanmasının ardından imar planı aşamasına geçilecek. Bu kapsamda da süreci İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve belediye şirketi BİMTAŞ yönetecek. Kanalın etrafına kurulacak kentin bir silueti olacak. Bu kapsamda villa tipi yapılardan, binaların en fazla 6 katlı olacağı konut projelerine kadar kademeli yapılaşma oluşturulacak.
YEŞİL ALTYAPI
Orman alanlarının mümkün oldukça korunacağı projeye göre, dereler ve dere yatakları konusuna da hassasiyet gösterilecek. Oluşturulacak açık alanlar bioçeşitliliği, açık hava tesislerini, pasif ve aktif rekreasyon alanlarını, küçük çaplı gıda üretimini ve çeşitli ağaçlardan oluşan bitki örtüsünü içinde barındıracak. Arkeolojik alanlarda bulunan önemli tarihi eserler için arkeolojik parklar oluşturulacak. Özel peyzajlarda sergilenecek.
BAKAN: KANAL İSTANBUL YASASI 6 AYDA ÇIKACAK
Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz, Kanal İstanbul projesini yatırım programıyla ilişkilendirdiklerini belirterek, “Yol relokasyonları gibi çıkabilecek ihtiyaçları şimdiden planladık. Yasal düzenleme ve Ulaştırma Bakanlığı’nın teknik çalışmaları sonucu tam bir tarihi takvim ortaya koymuş olacağız. Yasal düzenleme 6 ay içinde gerçekleştirilecek” dedi.