Kanuni Sultan Süleyman, Sultan Abdülmecit ve Abdülhamit’in yapmak isteyip de yapamadığı birçok projeye son 12 yılda hayata geçti. Avrupa ve Asya’yı birbirine bağlayan Marmaray ve Avrasya Tüp Geçişi’nden, Ovit Tüneli ve KKTC’yi suya kavuşturacak boru hattına kadar öne çıkan bazı ‘çılgın projeler’ şöyle:
‘KANAL İSTANBUL’
İlk kez Kanuni Sultan Süleyman tarafından gündeme gelen proje, İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatmak amacıyla Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu olacak.
ASRIN PROJESİ ‘MARMARAY’
İstanbul Boğazı’nın altından geçecek bir demiryolu tüneli düşüncesi ilk defa Sultan Abdülmecid döneminde planlanmıştı. İstanbul’un Avrupa ve Asya yakalarındaki demiryolu hatlarını İstanbul Boğazı altından tüp tünelle birleştiren 76 km’lik demiryolu projesi, iki kıta arasında kesintisiz ulaşım sağlıyor.
AVRASYA TÜP GEÇİDİ
İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi tüp geçidi, Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazı’nın altından karayolu ile birleştirecek. Sultan Abdulhamit Han’ın hayalindeki proje 2015’te tamamlanacak.
OVİT TÜNELİ
Osmanlı döneminden bu yana hayali kurulan Ovit Tüneli’nin temeli 2012’de atıldı. Dünyanın da sayılı tünellerinden biri olacak Ovit, 2015 yılında tamamlanacak.
ASIRLIK HAYAL ‘ÇİNE BARAJI’
Osmanlı döneminde sedde talebi ile gündeme gelen baraj yaklaşık 1,5 asır sonra gerçek oldu.
Yapımı devam eden diğer dev projelerden bazıları ise şunlar:
3. HAVAALANI
2021’de tamamlandığında, dünyanın en büyük yolcu kapasitesine sahip olacak havalimanı, İstanbul’a yılda 150 milyon yolcu getirecek.
İZMİR İSTANBUL’A KOMŞU OLUYOR
İzmit Körfez Geçişi Projesi tamamlandığında, Marmara Bölgesi ile Ege Bölgesi otoyol ağı ile bağlanmış olacak.
3. BOĞAZ KÖPRÜSÜ
Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, bin 408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. 322 metreyle de dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü.
KKTC’YE SU TEMİNİ
Dünya’da ilk defa uygulanacak proje ile boru hattı deniz yüzeyinden 250 metre derinlikte askıda yer alacak. 106 kilometre uzunluğundaki isale hattı ile KKTC’ye yılda 75 milyon metre küp su iletilecek.
HIZLI TREN
Türkiye’nin demiryolu ulaşımında önemli bir yol kat etmesi ile vatandaşlar artık şehirlerarası yolculuklarını daha rahat sağlayabiliyor.
3 BÜYÜK LİMAN
Türkiye’nin en büyük, Avrupa’nın ise 10’uncu büyük konteyner limanı olacak Kuzey Ege Limanı’nın temeli 2011’de atıldı. Batı Karadeniz’de de kuzey-güney aksında kombine taşımacılık hizmeti verecek bir liman kompleksi hayata geçirilecek. 2 Milyon konteyner kapasiteli Mersin Konteyner Limanı’nın imar planı çalışmaları da devam ediyor.