Kanal İstanbul’un hafriyatının üçüncü havalimanına dökülmesinden vazgeçilmesinin maliyette, yaklaşık 1.5 milyar Euro tutarında iyileşme sağlayacağı tahmin ediliyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilileri, kesin rakamın işin bitiminde işletme izni verilirken yapılacak hesaplamayla ortaya çıkacağını belirtti.
Üçüncü Havalimanı ihalesi yapılırken, Kanal İstanbul’dan çıkacak hafriyatın büyük bölümünün havaalanı zeminine dökülmesi planlandı. Toplam 10 milyar 247 milyon Euro olarak belirlenen maliyet hesabında, Kanal İstanbul’un hafriyatı da dikkate alındı. Kanal gecikince buradan hafriyat taşınmasından vazgeçildi. Havalimanının denizden yüksekliğini 105 metre kotuna kadar çıkarması öngörülen hafriyattan vazgeçilmesiyle maliyette yaşanacak düşüşün devletin havalimanından 25 yılda elde edeceği 22 milyar 152 milyon Euro tutarındaki kira gelirini artıracağı belirtildi.
KİRAYI 3 MİLYAR EURO ARTIRABİLİR
İhale aşamasında İstanbul’a inşa edilecek üçüncü havalimanında 2.5 milyar metreküp dolgu yapılması planlandı. Türkiye’nin en büyük barajı durumundaki Atatürk Barajı’nın dolgusunun 84.4 milyon metreküp olduğu dikkate alınırsa, 30 Atatürk Barajı büyüklüğünde dolgu yapılması gerekecekti. Kanal İstanbul’un devreden çıkmasıyla toplam hafriyatın en az 1.5 milyar metreküp azalacağı kaydedildi. İstanbul Avrupa yakasındaki hafriyatçılar, 3 kilometrelik mesafelerdeki hafriyat taşımalarını, 6-7 liraya yaptıklarını, mesafe 10 kilometreye çıkınca metreküp bedelinin en az 10 lira olduğunu belirtti.
Havalimanında hafriyat işleri 20 ton yerine 75 tonluk kamyonlarla gerçekleştirilecek. Bu nedenle bir metreküp hafriyat bedelinin 3 lira olduğu varsayımına göre maliyet 4.5 milyar lira azalacak. Euro bazında maliyette 1.5 milyarlık düşüşün, devletin alacağı kira gelirine etkisinin en az 3 milyar Euro düzeyinde olması bekleniyor.
KESİN HESAP İŞ BİTİMİNDE
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, hafriyattaki azalmanın maliyetlere etkisinin ne olacağını şimdiden kestirmenin çok zor olduğunu, havaalanının kot farkı düşeceği için daha önce hesapta olmayan maniaların gündeme geleceğini belirtti. Yeni mania oluşturan tepelerin tıraşlanmasından elde edilecek hafriyatın inşatta kullanılmasının ya da kullanılmamasının da maliyete etkisi olacağını vurgulayan yetkililer, kesin hesabın, inşaatın bitip işletme izninin verileceği aşamada yapılabileceğini ifade etti. Yetkililer, yapımcı müteahhitlerden ilave yatırım istenmediği takdirde, maliyette yaşanacak azalmanın tamamının devletin elde edeceği kira gelirlerinde artış şeklinde yansıtılacağını belirttiler.
560 KAMYON ALINDI
Üçüncü Havalimanı’nı yapacak konsorsiyumda yer alan Cengiz İnşaat’ın sahibi Mehmet Cengiz, 560 kamyon aldıklarını, 600 kamyon da kiralayacaklarını söyledi. Cengiz, hedeflerinin günde 1 milyon metreküp hafriyatı sıkıştırmak olduğunu ifade etti. Havalimanının inşaat süresi 42 ay olarak planlanıyor.